لینک پاسخ سوالات مسابقه
آثار و برکات عزاداری
تاریخ پخش: 01/08/93
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
عزیزانی
که پای تلویزیون هستند زمان پخش دو شب مانده به محرم است. یک بحثی برای
محرم داریم اهمیت عزاداری، برکات عزاداری، آفات و نقاط ضعف عزاداری. اول که
جواب وهابیها را باید بدهیم این است که آنها عزاداری را بدعت میدانند.
میگویند: عزاداری نداریم. باسمه تعالی! داریم، شما سواد ندارید. کدام آیه
برای عزاداری است.
1- گرامیداشت یاد مظلوم در قرآن
خدا اول روضه خوان
است. برای دخترهای مشرک روضه خوانده است. چون در زمان جاهلیت مشرکین
دخترانشان را زنده به گور میکردند. آیه با یک ریتم ویژه نازل شد. ریتم
«إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَت» (تکویر/۱) از ریتمهای ویژه است. «إِذَا
الشَّمْسُ کُوِّرَتْ، وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ، وَإِذَا الْجِبَالُ
سُیِّرَتْ، وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» (تکویر/۱-۴) اصلاً ریتم دارد.
ریتم استثنایی دارد که طرف خوب تشنه شود. مثل اینکه کسی وارد میشود
بگویی: اگر فردا آمدم، اگر فردا چنین شد. اگر فردا... اگر فردا... میگویم:
خوب بگو. باقیاش را بگو. اگر شد چه؟ اگر چنین شد، اگر چنین شد، اگر...
اگر... بعد روضه میخواند. میگوید: «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ،
بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» (تکویر/۸ و۹) این دختر چه گناهی کرده که او را
کشتی؟ مسلمانها که دختر در گور نمیکردند. مشرکین دختر را در گور
میکردند. ولی خدا برای دختر مشرک روضه خوانده است. ولو مشرک است اما مظلوم
است. یعنی باید جامعه به نفع مظلوم نعره بکشند. این عقب نشینی اسرائیل در
ماجرای غزه به خاطر این است که از شرق و غرب دنیا آمدند کودک کشی اسرائیل
را مطرح کردند. اسرائیل دید عجب از در و دیوار علیه این کار او جوشید و عقب
نشینی کرد. درست است غزه مقاومت کرد، اما فشارهای دنیا هم رویش بود.
آقایان
وهابی شما میگویید: در قرآن عزاداری نداریم. خداوند در سوره «إِذَا
الشَّمْسُ کُوِّرَت» برای دختر مظلوم ولو مشرک هم هست، میگوید: «بِأَیِّ
ذَنبٍ قُتِلَتْ». بهترین آیه است و دلیل بر این است که انسان باید
مظلومیتها را فریاد بکشد. این برای مشرکین.
اما برای مؤمنین، قرآن
در هفت آیه از سوره تکویر «اذا» میگوید. بعد از این سورهای به نام سورهی
بروج است. در سورهی بروج خداوند برای مؤمنین میگوید: «وَ السَّماءِ ذاتِ
الْبُرُوج» (بروج/۱) قسم به آسمان با ستارهها. «وَ الْیَوْمِ
الْمَوْعُود» (بروج/۲) قسم به روز میعادگاه و قیامت. «وَ شاهِدٍ وَ
مَشْهُود» (بروج/۳) بعد که قسم میخورد میگوید: «قُتِلَ أَصْحابُ
الْأُخْدُود» (بروج/۴) اخدود به معنی دره است. مرگ بر اصحاب دره. اصحاب دره
چه کسی بودند؟ یک دره پر از آتش درست کردند. مؤمنین را در آتش
میانداختند. مینشستند و سوخته شدن مؤمنین را با چشم تماشا میکردند.
اینها مظلوم بودند. به جرم ایمان در آتش سوختند. خدا میگوید: «قُتِلَ
أَصْحابُ الْأُخْدُود» مرگ بر اصحاب اخدود. «النَّارِ ذاتِ الْوَقُود»
(بروج/۵) یک آتش شعلهور راه انداختند، «إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُود»
(بروج/۶) سر دره نشستند، «وَ هُمْ عَلى ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنینَ
شُهُود» (بروج/۷) شاهد سوختن مؤمنین بودند. چه گناهی کردند؟ «وَ ما
نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزیزِ الْحَمید»
(بروج/۸) گناه اینها این بود که ایمان آوردند. پس خداوند هم برای مشرک و هم
برای مؤمن چون مظلوم است، مظلوم یابی ارزش است و ما کار به شیعه و سنی
نداریم. شیعه استدلال خودش را دارد. سنی هم راه خودش را میرود. اما هرکس
مظلوم شد، باید به نفع مظلوم فریادزد. امیرالمؤمنین فرمود: «کُونَا
لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا» (نهجالبلاغه/ص۴۲۱) به نفع
مظلوم باشید. نمیگوید: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ
المؤمن عَوْنا».
ادامه مطلب